Vernieuwde oncologische routekaart
Samenwerking oncologische (na)zorg nu interactief bij de hand
16 februari 2022
Nieuwe ontwikkelingen in de ondersteuning bij (gevolgen van) kanker en de behoeften van de patiënt daarin meenemend, maakten het nodig de routekaart oncologische (na)zorg uit 2019 te herzien. In december 2021 kondigden we aan dat we jullie zouden berichten over de nieuwe routekaart oncologische (na)zorg voor professionals. En het is zover! Dankzij de routekaart kunnen professionals in de regio sneller en proactief met elkaar schakelen rondom de (na)zorg en ondersteuning voor mensen met kanker.
Goed netwerk rond patiënt
Veel verschillende professionals spelen een rol in de ondersteuning bij de gevolgen van kanker, gericht op beperking van de ziektelast en verbetering van de kwaliteit van leven. En dat is maatwerk, waarbij goede samenwerking tussen professionals essentieel is.
Debby van Dijk, screeningsconsulent in St Jansdal en lid van de projectgroep oncologie: “De professionals krijgen duidelijker inzicht in de vele mogelijkheden per fase en kunnen gebruikmaken van elkaars kennis en expertise. Via de routekaart kunnen we sneller en proactief schakelen met andere professionals in de regio.”
Met hulp van de routekaart komt een goed netwerk van professionele zorg en ondersteuning rondom de patiënt te staan. “Ons streven is dat de patiënt zo het vertrouwen in de zorgverleners heeft dat er breder gekeken wordt en passende nazorg wordt geboden.” vult Debby aan.
Interactieve routekaart
Er is bewust gekozen voor een digitale, interactieve routekaart. Debby: “Het uitgangspunt is dat je deze routekaart bij de hand wilt houden en dan is je smartphone het meest voor de hand liggend. De routekaart is daarop speciaal ontworpen. Het is nadrukkelijk géén app, maar een interactief document met doorklikfuncties. Het is een praktische gids om bij je te hebben, ook bij de mensen thuis.”
Coproductie
Edith de la Fuente, projectleider: “In een intensief traject hebben we zowel de inhoud als de vorm met de projectgroep kritisch onder de loep genomen. Daarbij hebben we de klankbordgroep van ervaringsdeskundigen tussentijds om feedback gevraagd.” Voor de ‘puntjes op de i’ is de routekaart tijdens de digitale netwerkbijeenkomst medio december aan ruim 40 professionals voorgelegd. “We hebben dit zo zorgvuldig aangepakt, omdat we het essentieel vinden dat dit hulpmiddel aansluit bij de behoeften en breed gedragen wordt”, licht Edith toe.
De routekaart is hieronder te bekijken (je kunt deze het beste bekijken op een smartphone) en te downloaden. Op korte termijn vinden jullie deze nieuwe routekaart ook in de werkafspraken op de website TCC Beter Samen en in de TCC Beter Samen app.