PREVENTIE

Wij(k) Samen Ermelo-West

Graag praten we je bij over de ontwikkelingen van het Fieldlab in Ermelo-West. In september 2023 is gestart met het fieldlab. Inmiddels gaan we verder onder de naam Wij(k)Samen. Binnen dit fieldlab willen we gezondheidsverschillen verkleinen.

Werken volgens een stappenplan

Om het fieldlab op te zetten werken we volgens een stappenplan:

  1. Samenstelling projectgroep / inrichten projectorganisatie
  2. De wijk in beeld brengen
  3. Ervaringen en behoeften ophalen bij inwoners en professionals
  4. Analyse / duiding van de opgehaalde informatie
  5. Ambitie vertalen in concrete doelstellingen en zo nodig doelgroep aanscherpen
  6. In co-creatie met inwoners en professionals een routekaart opstellen bestaande uit
    interventies en activiteiten op het gebied van preventie en leefstijl
  7. Besluitvorming over de routekaart, inclusief begroting
  8. Implementeren routekaart
  9. Het volgen van de routekaart & leren en verbeteren
    Hier werken we aan met de deelnemers van Wij(k)Samen; gemeente Ermelo, Welzijn
    Ermelo, procescoördinator “De Gezonde Wijk”, Wijkvereniging Ermelo-West en Raedelijn.

Voor de zomer hebben we de eerste stappen gezet. Daar schreven we al een artikel over. Sinds die tijd zijn we aan de slag gegaan met stap 4, 5 en 6.

In deze stappen hebben we de informatie over de wijk, die in de voorgaande stappen is opgehaald, geduid. Hieruit kwam onder andere het belang van vertrouwen, stigma en schaamte rondom zorgvragen, focus op kracht in plaats van problemen, sociale cohesie en eenzaamheid in de buurt en moeite bij het vinden van passende hulp als thema’s naar voren. Op basis hiervan heeft Wij(k)Samen besloten om in te zetten op twee sporen met concrete doelstellingen (stap 4 & 5). Deze worden in co-creatie met inwoners en professionals verder vormgegeven (stap 6):

  • Opzetten van een leernetwerk voor professionals
    Het doel hiervan is dat professionals uit het medische en sociale domein werkzaam in
    Ermelo-West elkaar leren kennen en weten te vinden, en verbinden rond een
    gedeelde ambitie voor de wijk. In oktober vond een eerste bijeenkomst plaats. Dit
    was zeer waardevol, zowel om elkaar te leren kennen als om te weten waar elkaars
    expertise ligt. De aanwezige professionals hebben aangegeven graag verder te
    willen werken aan een sterker netwerk.
  • Verkleinen van gezondheidsverschillen door ontmoeting en activiteiten in de
    wijk te stimuleren

    In een buurt van Ermelo-West met veel jonge gezinnen en beperkte sociale cohesie
    wil Wij(k)Samen bewoners bij elkaar brengen en relaties versterken, zodat onderling
    vertrouwen groeit. Aan de hand van de ABCD-methode, hebben de eerste
    ontmoetingsmomenten in de buurt plaatsgevonden om in contact te komen met
    inwoners en te luisteren wat hen bezighoudt. Hierin wordt Wij(k)Samen ondersteund
    door drie studenten van de Viaa Hogeschool Zwolle.

Meer weten?
Wil je meer weten over fieldlabs/Wij(k)Samen of over de aanpak van Raedelijn binnen
GezondVeluwe? Neem dan contact op met Jacobien van Holland, via jvanholland@raedelijn.nl of met Kirsten Roman, via kroman@raedelijn.nl.

Gezond Veluwe maakt gebruik van cookies.

We gebruiken noodzakelijke cookies om onze website goed te laten werken. Met jouw toestemming plaatsen wij statistische cookies die worden gebruikt om de website te testen en te verbeteren. Als je marketingcookies accepteert delen we informatie over jouw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Geef hieronder aan welke categorie cookies we mogen plaatsen.

Lees meer

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Lees meer

Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

Lees meer

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.