GEM

Brainstorm 7 mei met VWS: “Hoe gaan wij de GEM-transformatie mogelijk maken?”

Op uitnodiging van VWS hebben een delegatie vanuit het ministerie en een afvaardiging van GEM-Noord-Veluwe een ochtend gewerkt aan dit vraagstuk. 

Brandbrief

Al eerder, in december 2023, is de beoordeling van het transformatieplan aangehouden. Oorzaak: de IZA kaders laten de financiering van een domeinoverstijgende transformatie waarin de bottom-up ontwikkeling van nieuwe arrangementen een kernelement is, niet toe.
Dit was de reden om begin dit jaar, met alle GEM-regio’s samen, een brandbrief te sturen naar de landelijke IZA-partijen. We vroegen hen om nadere duiding van dat IZA-kader. Zilveren Kruis had begrip voor onze argumenten maar kon geen positieve beoordeling afgeven vanwege de systematiek en regels waar zij zich aan te houden hebben.

GEM-transformatie als voorbeeld

In de periode na het verzenden van de brandbrief kwam er inhoudelijk bijval. De landelijke partijen zien de GEM-transformatie als een voorbeeld van een aanpak die helpend kan zijn om de grote opgave in de GGZ te benaderen.

Van ziekte naar gezondheid en herstel

De beweging van ziekte naar gezondheid en herstel zoals GEM voorstaat, is helemaal volgens de bedoeling van IZA. Maar past helaas niet in de beoordelingskaders. Dat was een van de conclusies tijdens de eerdere doorbraaksessie op 8 april met het Programmateam Mentale Gezondheidsnetwerken.  
Deze conclusie was voor VWS een brug te ver. Zij stapten naar voren en gaven aan samen met de partners binnen GezondVeluwe verder te willen puzzelen hoe het wél mogelijk gemaakt kan worden. Deze sessie heeft 7 mei plaatsgevonden.

Sessie 7 mei: “Als het hier niet kan, dan kan het nergens.”

In de sessie werd een groot appel gedaan op ieders  bevlogenheid en op het onderlinge vertrouwen. Ook hier weer grote complimenten aan onze regio. “Als het hier niet kan, dan kan het nergens.” 
Er is eerst de tijd genomen om vanuit de verschillende perspectieven te vertellen, te luisteren, te duiden en af te pellen wat de kern van GEM is en wat precies maakt dat de IZA kaders niet passen.
Het bottom-up lerend karakter van GEM om te komen tot nieuwe arrangementen in het ecosysteem was een van de issues. Bijvoorbeeld: “Moet het experimenteren met nieuwe arrangementen als uitvoering gezien worden? En moeten deze dan uit reguliere middelen worden gefinancierd? Of zijn het ontwikkelactiviteiten in een transitie naar een bloeiend ecosysteem mentale gezondheid?”
Ook de impactkant was een punt van gesprek. Kijken we vijf jaar vooruit (IZA periode) of maken we de impact over tien jaar zichtbaar? Dit maakt verschil met betrekking tot de balans tussen kosten en baten.
Door heel goed te duiden en te relateren aan IZA zijn mogelijkheden benoemd om te komen tot een volgende stap. Voor de diverse partijen zit daar verder uitzoekwerk aan vast. En vooral lef en vertrouwen om er regionaal met elkaar proberen uit te komen. 

We gaan de komende periode een aangepast transformatieplan indienen en hopen dan voor de zomervakantie op een positieve uitkomst.

Gezond Veluwe maakt gebruik van cookies.

We gebruiken noodzakelijke cookies om onze website goed te laten werken. Met jouw toestemming plaatsen wij statistische cookies die worden gebruikt om de website te testen en te verbeteren. Als je marketingcookies accepteert delen we informatie over jouw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Geef hieronder aan welke categorie cookies we mogen plaatsen.

Lees meer

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Lees meer

Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

Lees meer

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.