Dementie

Wie trekt er aan de bel?

“Ik ga niet uit van zijn onwil, maar ik ga uit van zijn onmacht” vertelt Joke Muller, partner van een man met dementie. “Dat we nog een heel goede relatie hebben neemt niet weg dat ik me geregeld heel eenzaam voel” vertelt Muller aan een volle zaal mensen tijdens het symposium ‘Samen anders denken én doen’. In de Lukaskerk in Ermelo kwamen op 7 februari zo’n 180 zorgprofessionals, beleidsmedewerkers en andere geïnteresseerden bijeen om samen de inspiratie te vinden voor een andere omgang met dementie in onze samenleving.

Ruim 270.000 mensen in Nederland hebben dementie. Een aantal dat de komende jaren nog sterk zal toenemen. Bovendien zijn zo’n 12.000 van deze mensen jonger dan 65 jaar. Dat maakt dat iedereen, indirect of direct te maken krijgt met dementie. Netwerk Dementie Noordwest-Veluwe en GezondVeluwe (netwerkorganisatie) organiseerden daarom een symposium waarbij de nadruk lag op het gezamenlijke aspect. “Het belangrijkste is dat we domein overstijgend de juiste zorg en ondersteuning gaan bieden, gericht op de kwaliteit van leven van mensen met dementie: zorg, welzijn en ook de informele zorg. We hopen op een toekomst waarin we samen anders denken en doen” vertellen coördinatoren Silvia Kuipers en Tineke van den Berg namens Netwerk Dementie.

Veel tijd en wijsheid gewenst

Tijdens een boeiende speech beaamt Judith van Tuijn, geriater in St. Jansdal Ziekenhuis, het belang van goede samenwerking: “Het gaat om kwetsbare mensen, die een ingewikkelde ziekte hebben. Dat vraagt om het bundelen van krachten.” Maar ook voor een politieke noot was ruimte tijdens het symposium: “Mijn man heeft een prettig leven door alle goede zorg die hij nu ontvangt van mij en de familie. Maar ik denk ook heel vaak aan de mensen die alleen zijn. Wie trekt er dan aan de bel? Dat zijn vraagstukken die mij bezighouden. Ik wens de mensen die daarover beslissen heel veel wijsheid toe en vooral heel veel geld” vult Joke Muller krachtig aan.

Aandacht voor inspiratie

De workshops waar de deelnemers zich voor konden aanmelden varieerden qua insteek.

Bijvoorbeeld ‘Welzijn bij dementie’ en de vraag wie welke rol daarbij. Andere workshops speelden in op de wetmatigheden en vooral de toepassing in de praktijk: de nieuwe ‘Wet zorg en dwang’ en ‘het wegwijs worden in de route van Wmo/Zvw naar Wlz’. “Ik ben geïntrigeerd door de nieuwe benadering van dementie. Hoe kan iemand op een prettige manier leven met dementie? Hoe richt je het leven van iemand met dementie zodanig in dat het waardevol is? Daar moeten we met z’n allen naar toe en dat vraagt om inspiratie, want hoe gaan we dat doen?” vertelt een deelnemend wijkverpleegkundige.

Samen de kracht vinden

Uit alles blijkt dat het tijd is voor een ommezwaai, al is het maar in de manier van kijken naar deze ziekte waar heel veel mensen mee te maken hebben of krijgen. “Om een verandering in gang te zetten moet je samen de kracht vinden” spreekt Anne-Mei The, cultureel antropoloog en bijzonder hoogleraar Langdurige Zorg en Dementie. “Laten we niet alleen maar steunen en luisteren, maar ook handelen.”

Gezond Veluwe maakt gebruik van cookies.

We gebruiken noodzakelijke cookies om onze website goed te laten werken. Met jouw toestemming plaatsen wij statistische cookies die worden gebruikt om de website te testen en te verbeteren. Als je marketingcookies accepteert delen we informatie over jouw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Geef hieronder aan welke categorie cookies we mogen plaatsen.

Lees meer

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Lees meer

Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

Lees meer

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.