GezondVeluwe
Bestuurders verkennen samen ambitie en toekomst GezondVeluwe
19 mei 2026
Op 6 mei kwamen bestuurders van partnerorganisaties van GezondVeluwe samen tijdens een bestuurlijke sessie over de ambitie en gezamenlijke belangen van ons netwerk. Alle partners waren vertegenwoordigd! Mooi, want zo ervaren wij het gezamenlijke commitment aan de (maatschappelijke) opgaven in onze regio.
Samen reflecteren en vooruitkijken
De afgelopen 10 jaar hebben we gebouwd aan samenwerking en een gezamenlijk verhaal. Nu vraagt een veranderende omgeving om regelmatige reflectie: sluiten onze ambities en thema’s nog voldoende aan op actuele ontwikkelingen en op wat partners nodig hebben en willen bijdragen? Deze vraag stond centraal tijdens de bestuurlijke sessie op 6 mei. In een open en interactieve setting gingen bestuurders met elkaar in gesprek.
In gesprek over ontwikkelingen en ambities
Vooraf hadden partners input geleverd over belangrijke strategische ontwikkelingen in de regio. Tijdens de bijeenkomst zijn deze ontwikkelingen gezamenlijk geduid, variërend van autonome trends tot beleidsmatige keuzes en organisatie-specifieke ambities. Deze vormen de context waarin partners elkaar binnen GezondVeluwe versterken.
Vervolgens deelden alle partners hun perspectief: wat is voor hen van belang en waar ligt de opgave binnen het netwerk? De opbrengst hiervan vormde de basis voor verdiepende gesprekken in kleinere groepen, begeleid door Raedelijn. In de kleinere groepen is gewerkt aan:
- wat vraagt om aanscherping in de ambitie en thema’s van GezondVeluwe?
- welke externe ontwikkelingen verdienen extra aandacht?
Energie, gedeelde waarde en richting voor vervolg
De sfeer was open, betrokken en energiek. Gezamenlijk bespraken bestuurders hoe GezondVeluwe verder kan worden versterkt, met meer scherpte in rollen, focus in thema’s en een goede balans tussen ontmoeten, leren en resultaat boeken. De gedeelde conclusie is duidelijk: GezondVeluwe is van grote waarde voor de regio en moet dat ook blijven.
Het feit dat alle partners aanwezig waren, onderstreept dit.
Een belangrijke stap in een continue proces
De opbrengsten van deze bijeenkomst worden de komende periode verder uitgewerkt en krijgen een plek in het vervolgproces binnen de bestuurlijke regiegroep en het bestuurlijk platform.
Zoals een van de deelnemers het treffend verwoordde: ‘we hebben geen punt gezet, maar een komma. In het belang van de inwoners van Noordwest-Veluwe en Zeewolde wordt de samenwerking voortgezet en verder verdiept’.