Nieuws

GezondVeluwe is voor en door de regio. Wilt u op de hoogte blijven van onze activiteiten? Meld u aan voor onze digitale nieuwsbrief.

Communicatie rondom zorg een stuk makkelijker door OZOverbindzorg

Hoe vaak kan je een verhaal op precies dezelfde wijze weer vertellen? Denk aan het klassieke ‘fluisterspel’ waarbij informatie door wordt gegeven: bij iedere deelnemer gaat er (meer) informatie verloren. De boodschap die de laatste uiteindelijk verwoordt, lijkt nog maar nauwelijks op het verhaal van de eerste. Vaak blijft slechts een lachwekkende oneliner over. Waar de miscommunicatie begint? Dat is meestal lastig te achterhalen.

 

Bij GezondVeluwe hebben verschillende huisartsen, fysiotherapeuten, apothekers, zorg- en welzijnsorganisaties, gemeenten en cliëntenorganisaties de handen ineen geslagen om miscommunicatie te voorkomen. Zij maken gebruik van OZOverbindzorg: een eenvoudige manier om te communiceren via een internetsite.

 

Hoe werkt het?
Evelien Westerink, wijkverpleegkundige bij Zorggroep Noordwest-Veluwe in Nunspeet, legt het digitale communicatiemiddel uit: “OZOverbindzorg is een beveiligde internetsite waarmee je berichten kunt versturen. Het succes zit hem in de eenvoud. Stel, mevrouw De Boer is bij ons in zorg. Zij heeft een man en een zoon die mantelzorger zijn. Daarnaast krijgt zij zorg van haar huisarts, een praktijkondersteuner en ze krijgt fysiotherapie. Al deze betrokkenen zitten samen in de app. En iedereen kan via die app met elkaar communiceren.” Ze vervolgt: “Als haar zoon een vraag heeft, maar niet precies weet wie hij moet hebben, dan kan hij bij zijn vraag meerdere personen aanvinken. Dan kiest hij bijvoorbeeld de fysiotherapeute en de wijkverpleegkundigen. Die krijgen dan het bericht met de vraag. En zij antwoorden weer via dezelfde app. Alle informatie staat overzichtelijk bij elkaar. Je stelt je vraag of geeft antwoord op het moment dat het jou uitkomt. “Ook de zorgprofessionals kunnen met elkaar communiceren. Voorheen moest ik de huisarts bellen als ik een vraag had. Tijdens een avondroute of consult kreeg ik hem niet te pakken. Dan kon er zo een dag overheen gaan. Via de app kan de huisarts reageren op een moment dat hem past.”

 

Alleen voor communicatie
“Het is een nieuw communicatiemiddel, waardoor het soms nog zoeken is welke berichten je er in plaatst. OZOverbindzorg is niet bedoeld voor registratie bijvoorbeeld. Dat doen alle zorgverleners in hun eigen systemen. Ook is het niet geschikt bij spoedsituaties. Elke vraag wordt binnen 48 uur beantwoord, dat is de afspraak. Wil je snel advies, dan pak je de telefoon. Het is ook geen middel om met elkaar te discussiëren of om in te rapporteren. De OZO-app is bedoeld voor korte berichten. Kleine, belangrijke updates die de samenwerking verbeteren. In één oogopslag is zichtbaar wie bij een cliënt betrokken zijn en iedereen kan op hetzelfde moment op de hoogte raken van dezelfde informatie. Dat is de toegevoegde waarde. Daarnaast kunnen ook herhaalrecepten via OZOverbindzorg worden aangevraagd bij de apotheek. Ook hierbij zijn we niet meer afhankelijk van openingstijden. OZOverbindzorg werkt zo voor iedereen makkelijker.”

 

Cliënt bepaalt
“Een ander uitgangspunt is dat de cliënt bepaalt wie toegang hebben. Misschien wil mevrouw De Boer niet dat haar kinderen meekijken, of juist wel dat haar buurvrouw meeleest. Cliënten bepalen. Vervolgens kun je per bericht een keuze maken wie het mag ontvangen. De buurvrouw hoeft bijvoorbeeld niet te weten of er meer of minder insuline gespoten mag worden, maar de wijkverpleegkundige en medewerkers van de dagbesteding wel. En als de zoon een vraag heeft, maar niet weet aan wie hij deze stellen moet, dan stuurt hij het bericht naar iedereen.”

 

Digitale snelweg
“Het is knap hoe snel de thuiszorg het afgelopen jaar is gedigitaliseerd. Eerst kregen wij tablets met het zorgdossier mee op onze route. Rapporteren gaat hierdoor veel sneller, waardoor we meer tijd overhouden voor de cliënt. En nu kunnen we ook met andere zorgpartijen communiceren. Dat is indrukwekkend. We kunnen ook niet anders, we moeten wel. Ook de thuiszorg gaat met de digitale tijd mee.“

 

Iedereen enthousiast
Als het interview afgelopen is stapt Linda Zoet het kantoor binnen. Zij is verpleegkundige bij Buurtzorg, net als veel andere thuiszorgorganisaties starten ook zij met dit communicatiemiddel: “OZOverbindzorg? Ja, daar zien wij de meerwaarde al van. De zorg wordt beter. We hebben het bij een aantal cliënten en hun mantelzorgers geïntroduceerd en iedereen is enthousiast. Ook alle huisartsen doen mee. Het is prettig dat alle betrokkenen nu eenvoudig met elkaar kunnen communiceren!” Communiceren blijft lastig. Door een klein misverstand kan ruis ontstaan. Zeker als zorgvragers hetzelfde probleem opnieuw uit moeten leggen. Op de Veluwe hebben de zorgorganisaties elkaar daarin gevonden. Door over de eigen muren heen te kijken en de verbinding te leggen met andere partijen, wordt de communicatie voor cliënten en patiënten een stuk eenvoudiger. OZOverbindzorg geeft inwoners van Noordwest-Veluwe en Zeewolde nog meer grip op hun eigen zorg.

 

Over GezondVeluwe
OZOverbindzorg is een project voor de verbetering van de zorg rondom en ouderen en hun mantelzorgers binnen het programma GezondVeluwe. Dit samenwerkingsverband streeft naar samenhangende zorg en ondersteuning. En verbindt daarom inwoners, huisartsen, fysiotherapeuten, apothekers, gemeenten, zorg- en welzijnsorganisaties en cliëntorganisaties in Ermelo, Harderwijk, Nunspeet, Putten en Zeewolde.

 



Nog geen lid van onze nieuwsbrief? Meld u aan.

 

Lees ook: